Revision

Det är väl aldrig urkul att plugga. Ganska dödstrist faktiskt. Jobbigt och plågsamt för det mesta. Men ibland kan jag ändå få en liten aha-upplevelse och tycka att den här pluggperioden innan mina exams är förvånansvärt behaglig. Det är liksom ett alldeles speciellt liv som är så fantastiskt unikt för studentlivet. Jag lever i någon sorts flytande form- bara låter dagarna glida förbi och sysselsätter mig som det passar för stunden. Bara det är massa pluggande inblandat, så får dagen bli till precis vad den vill.

Dagen idag, till exempel. Jag vaknade vid åtta efter att ha lagt mig lite tidigare igår och kände mig ljuvligt utvilad. Inte för att det var snack om att ligga och dra sig ändå- jag var superkissig;) Upp ur sängen flög jag och såg ut genom badrumsfönstret att solen verkligen storstrålade ute. Så jag väckte mig själv med en härlig promenad i det vackra vädret, följd av frukost och en kopp kaffe. Plugg och disciplin i all ära, men jag tror inte att man kan plugga effektivt i över en månad (!) om man inte ser till att låta kroppen och själen få sitt också.

Läsningen har hittills gått bra. Ibland väljer jag att läsa ämnen som jag känner mig mer bekväm med, men egentligen är det "fusk", för det är ju oftast dem jag kan bäst redan. Idag körde jag motsatt strategi och valde ett ämne som jag alltid undviker. Och visst är det segt, men Gud, vad underbart att plöja igenom det nu! Äntligen tar jag itu med det... Och efter lunchpaus och lite slött surfande på nätet ska jag nu återgå till plugget. Men solen lockar fortfarande förföriskt utifrån, så jag tror att jag tar laptopen och pärmarna och spatserar bort till universitetsbiblioteket. Så slår jag två flugor i en smäll- en liten utestund till för att lapa upp lite mer solljus (jag är seriöst ljusberoende) och supereffektivt pluggande på biblioteket (där är så sjukt läskig atmosfär att man faktiskt inte vågar annat än att jobba lika fokuserat som alla andra omkring en).

Hörs senare!

Kramar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0